African Overland Tours Reviews 1

TrustScore 3.5 out of 5

3.3

While we don't verify specific claims because reviewers' opinions are their own, we may label reviews as "Verified" when we can confirm a business interaction took place. Read more

To protect platform integrity, every review on our platform—verified or not—is screened by our 24/7 automated software. This technology is designed to identify and remove content that breaches our guidelines, including reviews that are not based on a genuine experience. We recognise we may not catch everything, and you can flag anything you think we may have missed. Read more

Company details

  1. Tour Agency
  2. Bus Tour Agency
  3. Cultural Tours Provider
  4. Sightseeing Tour Agency
  5. Tour Operator
  6. Travel Agency

Written by the company

At African Overland Tours, we connect curious travellers with life-changing overland adventures across Southern and East Africa.  As passionate tour specialists, we help you find the perfect scheduled group tour - matching your style, interests and budget.  Our caring and experienced team offers you fast, personalised support from your first enquiry until you're safely home, sharing your stories with your loved ones.  Our goal is to ensure you feel confident and cared for every step of the way. Travellers love our honest advice, outstanding service, and the incredible value overland tours deliver.  Expect unforgettable wildlife sightings, interactions with local cultures, new friendships, increbible scenery from desert to delta and mountains to pans, and real adventure - get ready to step out of your comfort zone!  We make discovering Africa easy, exciting and deeply rewarding - just as it should be.   Let the journey begin!


Contact info

3.3

Average

TrustScore 3.5 out of 5

1 review

5-star
4-star
3-star
2-star
1-star

How this company uses Trustpilot

See how their reviews and ratings are sourced, scored, and moderated.

Companies on Trustpilot aren't allowed to offer incentives or pay to hide reviews. Reviews are the opinions of individual users and not of Trustpilot. Read more

Rated 2 out of 5 stars

An In-Depth and Constructive Critique

We recently took a 42-day trip through Africa (July–August 2024) booked via African Overland Tours and operated by Nomad. We paid around EUR 14,000 (USD 450 per day) for two people. Unfortunately, it turned out to be our most disappointing travel experience to date. Here is our account of the issues we encountered, shared in hopes that future travelers will be better informed, and that these companies will address their shortcomings.
1. Minimal Activities, Excessive Downtime
• Only about 3% of our first 10 days involved actual activities (e.g., a short safari, brief village walks, a coffee plantation visit). The rest—some 97% of the time—was spent in a cramped truck (8–15 hours daily) or in budget lodges with nothing planned.
2. Uncomfortable Transportation
• The truck seats were very tight for anyone over 175 cm (5’9”), and the microphone did not work. Filtered-water mechanisms were outdated, forcing travelers to rely on questionable water sources.
• We often ate breakfast or lunch while driving on roads filled with bumps, risking spills and discomfort.
• Our group ranged from about 15 to 75 years old; older travelers struggled greatly with the lack of comfort.
3. Lack of Professional Guidance
• We had only a driver and a cook, neither qualified to serve as an actual tour guide. We received no substantial information about local culture, history, geology, fauna, or ecosystems.
• Complaints or suggestions were brushed off with remarks like “complaints will disturb the peace of the crew, the clients, and the company.”
4. Substandard Accommodations and Extra Costs
• Roughly 90% of the lodges were low-budget establishments (USD 30–60), often without hot water—or any water at times. Only 3 of 35 were decent.
• Additional fees for game drives, excursions, and even basic drinks like water quickly added up (e.g., USD 350 for a Tanzanian game drive).
• Travel breaks were limited to malls or fuel stations, rarely involving scenic or cultural stops.
5. Overreliance on Guests’ Labor
• Meals were rushed to about 30 minutes. Guests had to set up tables, chairs, assist with cooking, and clean dishes. It felt like we were doing staff tasks rather than relaxing on vacation.
6. Poor Communication and Organization
• No one checked if travelers had correct documents, and there was no guidance on border crossings. Room assignments at lodges were random, forcing guests to sort things out themselves.
• Time management was erratic. A “30-minute” stop could stretch to over an hour without warning.
7. Dismissive Customer Support
• African Overland Tours took a week or more to reply to emails and offered no real solutions. When we called, the representative interrupted constantly and blamed us rather than taking responsibility.
• We ultimately left three days early with no refund for unused accommodations. When lodging was overbooked and we had to camp instead of staying in a room, there was no apology or compensation.
8. African Overland Tours: A Middleman Concerned with Sales
• They pressured us to decide quickly, implying limited availability. They charge a significant markup over Nomad’s base price but provide no added value, functioning more like sales agents than travel experts.
9. Overall Assessment
• While the natural beauty of Africa’s parks and cities shone through (no thanks to the operators), the disorganization, lack of guidance, and poor service tarnished the experience.
• For the cost, we expected a professional guide, comfortable travel, and a well-planned itinerary. Instead, it felt like corners were cut at every opportunity.

Recommendation
We strongly recommend seeking alternative agencies. Based on our experience, it would be hard to find a more poorly organized operation than African Overland Tours and Nomad. We hope this review prompts them to improve and deliver the quality service that travelers deserve when discovering such a magnificent continent.

August 1, 2024
Unprompted review
African Overland Tours logo

Reply from African Overland Tours

Dear Mr de La Puenta Nilsson and Mr Recio Onoro,

We’re sorry your experience didn’t meet expectations, but some of your statements about African Overland Tours are false and misleading.

I'll address the inaccuracies:

Rate Parity: We always ensure rate parity with tour operators. Charging more would undermine the industry, and we’re transparent about this. While we offer complimentary pre/post-tour services, you chose to book these independently.

First Notification of Discomfort: We only learned of your unhappiness on day 29 when guides reported you were swearing at crew members. We were asked to address this behavior, as it’s unacceptable.

Lack of Communication: Our last email from you was on July 24, 2024. Minette reached out, asking you to detail your concerns in writing for resolution. You never responded to her.

Early Departure: You left the tour without informing us. We were notified by Nomad on August 28. Minette followed up, but you never replied.

Sales Tactics: We don’t use high-pressure tactics. We adapt to your preferred communication method (WhatsApp, email, video calls) and respect your boundaries. Minette provided detailed information about long driving times, and extended your provisional reservation six times to accommodate your requests.

Your critique lacks constructive feedback, focusing instead on misinformation. Photos from your tour tell a different story.

We should have recognised that an overland tour wasn’t right for you. Overlanding is about the journey—embracing unpredictability, forming connections, and stepping out of your comfort zone. It’s not for everyone, we should have recommended a package holiday instead.

Minette shared videos, packing lists, and detailed pre-departure information, which mentioned long driving times 16 times. She even negotiated amended terms with the operator for you.

Your critique includes 8 points about the operator and 1 about us. Feedback from your fellow travellers below:

Series of Events:

July 26, 2024: Tour departed.

August 14: Guides reported your dissatisfaction with driving times and lunch locations. You apologized the next day.

August 22: Guides noted recurring complaints, including twin beds and border delays. Other clients were happy.

August 23: Nomad asked us to contact you after you swore at guides. Minette suggested leaving the tour if you were unhappy. You didn’t respond.

August 28: Nomad informed us you’d left. Minette followed up again.

Tour Scores:

Victoria Falls to Nairobi (First 20 Days):

Information: 71%
Equipment: 59%
Truck: 54%
Food Quantity: 97%
Food Quality: 96%
Driving: 91%
Guiding: 78%
Organization: 79%
Crew: Paul (99%), Eunice (96%), Tich (90%)
Pace: 63%
Route: 61%
Activity Level: 50%
Price: 52%
Value: 50%
Overview: 71%

Masai Mara & Gorillas (Second Part):

Information: 79%
Equipment: 83%
Truck: 70%
Food Quantity: 95%
Food Quality: 95%
Driving: 87%
Guiding: 84%
Organization: 79%
Crew: Paul (94%), Eunice (96%), Tich (94%)
Pace: 78%
Route: 82%
Activity Level: 75%
Price: 80%
Value: 78%
Overview: 79%

Lower scores for the truck and equipment in the first section likely reflect longer driving distances and a flat tire. Nomad actively uses feedback to improve.

Had you contacted us during or after the tour, we’d have worked to resolve your concerns. By not responding and waiting six months to post reviews, you denied us that opportunity.

At African Overland Tours, we aim to provide incredible experiences. While we get it right 99% of the time, this was our 1% miss. We should have walked away from this booking. That said, we could have addressed your concerns had you reached out.

Your critique lacks accountability for your actions and attitude. To future travelers: If you’re ever unhappy on tour, contact me directly (Jess, GM), and I’ll do everything to resolve the situation.

Thank you for sharing your thoughts, and I wish you the best in your future travels.

Jess Stephenson
African Overland Tours

Advertisement

The Trustpilot Experience

Anyone can write a Trustpilot review. People who write reviews have ownership to edit or delete them at any time, and they’ll be displayed as long as an account is active.

Companies can ask for reviews via automatic invitations. Labeled Verified, they’re about genuine experiences.

Learn more about other kinds of reviews.

We use dedicated people and clever technology to safeguard our platform. Find out how we combat fake reviews.

Learn about Trustpilot’s review process.

Here are 8 tips for writing great reviews.

Verification can help ensure real people are writing the reviews you read on Trustpilot.

Offering incentives for reviews or asking for them selectively can bias the TrustScore, which goes against our guidelines.

Take a closer look